Pressemelding -
Skiskyting klatrer mest
Norges Skiskytterforbund plasserer seg på åttende plass på Sponsor Insights liste over Norges største sponsorobjekter i 2021.
Skiskytterne er med dette det sponsorobjektet som klatrer aller mest, med et byks på seks plasser fra i fjor, ifølge rapporten «Det norske sponsormarkedet 21/22» fra Sponsor Insight. I fjor lå forbundet på en 14. plass, mens de i år er nummer åtte.
– Skiskytterfamilien vokser, og det er vi skikkelig glade for! De siste årene har vi engasjert hele organisasjonen i sponsorarbeidet, og kommet enda tettere sammen på tvers av sport, bredde og rekruttering, marked og administrasjon. Det sikrer god forankring og et bredt engasjement, forteller Emilie Nordskar, markeds- og kommunikasjonssjef i Norges Skiskytterforbund.
Det norske sponsormarkedet omsatte for fem milliarder kroner i 2021, som tilsvarer en oppgang på litt mer enn seks prosent fra året før. Skiskytternes sponsorinntekter har økt med 30 prosent siden 18/19-sesongen. Nordskar mener oppskriften på suksess beror på tre faktorer.
– Vi måler kontinuerlig og bruker denne dataen aktivt, i tillegg til at vi skreddersyr aktiveringen for alle partnerne hovedsakelig med bruk av egne ressurser. Vi har også fantastiske profiler som vi har hatt fokus på å bygge opp, og gjennom en tett relasjon med sport har vi skapt et attraktivt produkt, sier Emilie Nordskar, markeds- og kommunikasjonssjef i Norges Skiskytterforbund.
Daglig leder i Sponsor Insight, Vegard Arntsen, som står bak rapporten «Det norske sponsormarkedet 21/22», sier at det med unntak av året 2020 har vært en kraftig vekst i sponsormarkedet siden de begynte å måle dette markedet for første gang i 2009. I løpet av disse årene har markedet økt med to milliarder kroner.