Gå videre til innhold
GULLFEBER: Spenningen fra VM i Anterselva kapret nesten sju millioner tv-seere. Foto: Sondre Hensema Eriksen/Norges Skiskytterforbund
GULLFEBER: Spenningen fra VM i Anterselva kapret nesten sju millioner tv-seere. Foto: Sondre Hensema Eriksen/Norges Skiskytterforbund

Pressemelding -

Nesten sju millioner nordmenn fulgte skiskytter-VM fra sofaen

Markedsandelen for VM-sendingene i skiskyting øker med hele seks prosent sammenlignet med i fjor, viser tall hentet fra NRK.

Med seks gull, tre sølv og to bronsemedaljer ble årets VM i skiskyting i Anterselva en utrolig opptur sett med norske øyne. Totalt ble det 11 medaljer, hvorav sju av dem hang rundt halsen til Marte Olsbu Røiseland. Totalt var det 6.925.000 millioner seere som fulgte de 12 konkurransene på NRK.

På det meste hadde NRK-sendingene fra Anterselva en markedsandel på 86 prosent. Under damestafetten var det hele 612.000 tv-seere som fulgte de norske jentene til gull. I fjor var det 524.000 seere som satt foran skjermen under kvinnenes stafett. Herrenes stafett samme dag endte med sølvmedalje, og øvelsen ble fulgt av 701.000 seere, som ga dem en markedsandel på 84 prosent.

– Skiskyting er idretten med spenning fra start til slutt. På en stafett kan absolutt alt skje, og vi fikk virkelig kjenne på hele følelsesregisteret under årets VM-konkurranser! Allerede nå til helgen er det duket for nok en runde med stafetter for begge kjønn i verdenscupen i Nove Mesto, forteller Anne Varden, generalsekretær i Norges Skiskytterforbund.

- Fortsetter å ta posisjon

I fjor var det riktignok enda flere seere som satt klistret til skjermen under skiskytter-VM. Da ble konkurransene i ukedagene sendt på TV over én time senere enn de gjorde i år, noe som ifølge NRK påvirker seertallene. I senere tidsrom (fra kl. 15:30-16:15) er det nemlig åtte prosent flere TV-seere i gjennomsnitt, enn tidligere på dagen (fra kl. 14:10-15:25).

Likevel har markedsandelen økt med hele seks prosent sammenlignet med forrige mesterskap i Østersund. Sammenlignet med mesterskapet i 2017 har markedsandelen gått opp med 10 prosent.

– Det betyr at av alle som ser på TV på den aktuelle konkurransedagen, er det flere som ser på VM i skiskyting sammenlignet med i fjor. For oss, viser det at skiskyting fortsetter å ta posisjon som en av de mest populære idrettene å se på TV. Ettersom TV-tallene går jevnt nedover innen de fleste idretter, er det spesielt gledelig at markedsandelen vår fortsetter å øke, sierAnne Varden, generalsekretær i Norges Skiskytterforbund.​

Emner

Kategorier

Kontakter

Morten Djupvik

Morten Djupvik

Pressekontakt Generalsekretær 91683540
Emilie Nordskar

Emilie Nordskar

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Media 90055379

Verdens ledende skiskytter-nasjon

Norges Skiskytterforbund ble stiftet 10. desember 1983. NSSF har ca. 7000 medlemmer fordelt på 160 klubber og 15 skiskytterkretser.

Norges Skiskytterforbunds visjon er å være verdens ledende skiskytternasjon. Langtidsplanen for 2022-2026 er derfor organisert på en ny måte. Våre verdier som skal være synlig i alt vi gjør er: Begeistrende, Idrettsglede, Samlende og Ekte.

Skiskyting er en meget populær idrett, som siden 2002 har vært i toppen av statistikk over Norges mest populære idretter. Vi har flotte profiler for skiskyting, engasjerte trenere og ildsjeler på grasrotnivå.

Norges Skiskytterforbund
Sognsveien 75A1
0840 Oslo
Norway